tisdag 16 mars 2010

Screentryck

Här kommer ett par bilder från screentrycksveckorna.
En hel del tid har förflutit sedan kursen men det har som pysslats med så mycket annat här att de där kreationerna helt ålade ur medvetandet.

Här var det Ett stycke älg, träd, Roky Erickson, Flower travellin band och Dunderklumpen på t-shirts.





 Jag köpte mig en stuv av ett linnetyg som jag sydde två bärpåsar av. Den ena har tryck av Mayakalendern (olika tryck på fram och baksida) den andra har tryck av ett speciellt träd och var till en väldigt speciell människa. Jag köpte mig också ett fint manchestertyg som jag sydde en kjol av och tryckte grönt mönster på. Det orangebruna mönstret på kuddfodralen är från samma screenram.





 Visst var det intressant och roligt att hålla på med men jag hade under hela kursen ett gnagande samvete över allt slöseri. Inte tusan behövde jag varken en trave nya t-shirts eller en ny kjol. Jag som har en sådan översvällande garderob att jag skäms. Många av plaggen jag tryckte på var 'second hand' och jag har här i dagarna rensat ut ungefär 5 kassar kläder från garderoben som får gå till bättre behövande, men.. ändock... 
Det är den här känslan jag får, som gör att jag har svårt att sälla mig under kursuppgifterna i skolan. Allt känns så.. förkastligt, menlöst, fruktlöst. Jag vill skapa! Absolut! Jag vill göra vackert, skapa skönhet som får människor att må bra. Men inte genom att bidra till slöseri, köp och släng. Särskilt inte då vi arbetar med mycket giftiga och fabriksframställda material. Huva.
Så jag har ansökt till en handfull skolor där jag kan få göra just det, göra vackert, som får folk att må bra, med organiska material. Och jag är så glad, så spänd, så rädd, så nyfiken, så förväntansfull!

12 kommentarer:

  1. va snyyyyggt!!! Lycka till med framtidsplanen du behövs :)

    SvaraRadera
  2. Men så apännande! Sådana skolor vill jag också söka till. Jag har själv liknande funderingar då även jag gillar att skapa, jag får lite ont i magen då barnen förbrukar papper på löpande band men de använder också en hel del "skräp" när de skapar, det gäller att "styra" lite ;-) toarullar, tidningspapper, påsar, kuvert, paketpapper, de runda bitarna i hålslagen mm. Det finns ju hur mycket som helst om man bara funderar lite och funderandet kan ju va himla roligt det med :-)

    Lycka till med studierna, och dela gärna med dig om miljövänligt skapande.

    SvaraRadera
  3. Men attans då , det är visst knepigt att ha flera googlekonton :-) Jenny alias Tant Grön här.

    valkommenhemtilltantgron.bloggplatsen.se

    SvaraRadera
  4. Det låter ju som du är något på spåren där! :D
    Själv söker jag väldigt specifika yrkesutbildningar nu men jag vill inte berätta vad det är för nåt..riktigt än. :)

    SvaraRadera
  5. Helt underbart fina! Helt i min smak. :)

    SvaraRadera
  6. Det är så fint, det du skapar! Verkligen "kakan-feeling" i trycken, kjolen var ju bara helt underbar.

    Spännande att du går i ombytestankar, resursslöseri är ju inget kul alls. Hörde att bla Gudrun Sjöden har börjat tillverka vissa plagg ifrån begagnade kläder och tyger. De sönderdelar på någe vis och vävs sedan ihop till nya längder. Kanske vore något för att minska användandet av nya tyger? =)

    SvaraRadera
  7. Wow!! Vilka underbara tryck!!

    SvaraRadera
  8. Det var en bra nyhet! Jag brukar i regel störa mig ganska mycket på Gudrun Sjödén (och hennes fantaster). Fint att en del är ekologiskt och organiskt MEN det är fortfarande massproduktion, köp och släng-mentalitet. INTE ekologiskt! Men har hon börjat återbruka plagg på det där viset får hon ett klart stort plus av mig! <3
    Jag brukar också sy om gamla kläder ganska ofta. Brukar du? Just till den här kursen var det tyvärr så bråttom (självförvållat antar jag) med att få fram material att trycka på att jag en sväng där på slutet blev till att köpa några nya t-tröjor och ja.. det där tyget. Får se på det som att det var "läromedel" helt enkelt...
    Kul att det finns en kakan-feeling. :) Det tyckte jag var fint.
    Tack alla snälla söta!

    SvaraRadera
  9. Väldans stiligt blev det iallafall. Kanske du kunde använda dina kunskaper åt att trycka på loppisfynd för att sedan sälja åt folk som faktiskt behöver en ny tröja eller så?

    SvaraRadera