lördag 20 februari 2010

Matpepp!

Nu när jag har svultit i tre dagar har min längtan efter mat byggts upp till aldrig tidigare nådda höjder. Kan ju verka lite fånigt när det finns sådana som är så hardcore att de kan leva på bara vatten i två veckor, själv är jag inte riktigt där än men med lite träning så!
Nu hur som haver har det varit mycket fokus på mat idag när den har blivit tillåten igen. All tid jag inte har spenderat med att tillreda livsmedel eller ätit av dem, har jag i alla fall tänkt på eller läst om dem (till skillnad från de tidigare tre dagarna då jag bara har tänkt på och läst om ;).
Jag mådde pyton igen när jag klev upp kvart i 6 i morse. Musklerna var helt avslagna och hjärnan likaså. Ingenting ville riktigt fungera förrän vid lunchtid så jag fixade inte att äta något mer än en smoothie förrän på eftermiddagen. Och jag må säga att jag fortfarande är rätt slak. Lite fin mat har jag fått i mig nu dock samt även lyckats städa i ordning i barnrummet med lite hjälp. Att kasta det som är överflödigt där inne får jag ta tag i när de små inte är hemma. För dem är minsta lilla papperstuss en kär ägodel i stundens hetta. Till middag Improviserades fram ett par råa delikatesser, någon slags tacorullader och en magnifik kaka till efterrätt. Jag njöt varje sekund!

Barnen fick veganska morotspankakor med hemmagjord lingonsylt att rulla med istället för sallad.


Min fantabulistiska middag gjorde jag genom att rulla in en nötblandning/smet av valnötter, tomat,spiskummin och salt, tillsammans med ruckola, spenat, wakame och soltorkad tomat i salladsblad. En dressing av rapsolja, shoyu och hackad chili fick bli kronan på verket. Raurrrrrr


Efterrätten bidde en näringsspäckad blåbär- och äppelkaka med ungefär hundra ingredienser. Kanske den bästa kakan det här året!

Ja och så ska jag göra ett seriöst försök att sluta bita på naglarna nu...

Äppel- och blåbärskaka i tre lager
Botten                     
1,5dl valnötter
1,5dl cashewnötter
1dl pecannötter
0,5dl gojibär
0,5dl torkade blåbär          
1msk vetegroddar              
1msk näringsjäst                
1tsk kanel
3tsk agave
2tsk kokosfett

Blanda samman allt i matberedare, tryck ut i form.

Mellanlager
1,5 rivet äpple                   
1msk russin

Bred rivet äpple över botten, strö russin ovanpå.

Topping
1dl blödlagda cashewnötter
0,5dl vatten           
2tsk agave                      
0,5 tsk vaniljpulver         
0,5dl blåbär                    
3tsk kokosfett      

Blanda samman i matberedare, bred ut och garnera.     


 Jag kylde av kakan i frysen i någon minut så att den fick stabilisera sig efter smetandet. 

 
 

10 kommentarer:

  1. Både middag och efterrätt låter riktigt smaskigt! Jag känner igen det där med att minsta papperstuss är en kär ägodel när det ska städas och rensas och ibland är det rent av omöjligt att städa när barnen är hemma och då de för det mesta är det så blir det ju lite av ett moment 22 :-)

    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Hmm... märkligt, men det går inte att se vem jag är genom att klicka på mitt namn, så ifall du är lika nyfiken som jag sä tänkte jag att det är bäst att skicka en länk :-)

    http://valkommenhemtilltantgron.bloggplatsen.se/

    Jag är alltså samma person som kommenterat ovan, Jenny :-)

    SvaraRadera
  3. Mja, det har väl gått si och så. Det har varit stiltje med det mesta ett par månader, jag har inte orkat mer än bara det jag absolut måste. Vintertröttheten brukar vara så här med mig, jag har ingen energi alls i några månader. Nu är jag lite piggare dock så nu sätter jag fart igen.... men så blev min handled bråkig och jag kan inte gå och träna. Suck! Men jag kör lite styrka här hemma och smetar på kinesiskt liniment och hoppas på att jag ska kunna gå på min yoga-lektion imorgon. Jag tror att man egentligen borde fokusera mera på att må bra än på volanger... och på något sätt tror jag att om jag ser till att må bra så kommer volangerna att försvinna också. Eftersom bra mat och träning gör att jag mår bra. :-)

    SvaraRadera
  4. Ja det är klart det är så, volangerna är bara ett ganska betydelselöst bihang. En bonus om de lossnar. Bihang kan ju kännas onödiga..

    SvaraRadera
  5. Jag blir så inspirerad av din utrensningsgrejs. Här växer också behovet av att rensa ut både kropp, själ och hem! Med de två försnämda är det så mycket att ta tag i så jag känner mig lite handfallen. Vart börjar man liksom?

    Hade du barnen samtidigt som du fastade? Jag är lite sugen på att prova, men jag vet av erfarenhet att jag kommer vara helt däckad, och fruktansvärt lynnig så jag skulle nästan behöva isolera mig från mina andra familjemedlemmar de dagarna...

    Aja, strongt gjort iallafall var det jag ville komma till! :D

    SvaraRadera
  6. Jag hade barnen hemma men de var på dagis under min vanliga skoltid medan jag själv var hemma istället för att gå i skolan (av fler skäl än bara fastan. Hemma och städade. Efter dagis är det inte många timmar innan läggdags för dem men jag kände mig hur som helst mer samlad och med mer tålamod än annars ändå. Jag tror att det var för att jag fokuserade mycket på det.

    SvaraRadera
  7. Okej, då förstår jag! =)
    Hur känns det nu efter fastan? Vad äter du nu efteråt, är det endast råkost? :)

    SvaraRadera
  8. Jag äter i regel råkost till vardags både före och efter fastan, med vissa undantag. Jag ville främst använda fastan som ett startskott till en godisfri vardag. Fastnar lätt i godisträsket och kommer som inte loss! Fastan fungerade som en bra avgiftning. Nu när jag känner mig relativt ren vill jag inte smutsa ner kroppen med massa skit så jag är noggrannare med vad jag stoppar i mig nu och det leder förstås till ett bättre mående. Lättare, stabilare, gladare. Det är svårt att säga vad som är fysiska konsekvenser av fastan och vad som är psykiska. Men det var helt klart en hit och jag ska göra det igen!

    SvaraRadera
  9. Men ojojoj, jag har bara en sak att säga. jag säger det här: rakost.blogspot.com/p/bidra-med-recept.html

    SvaraRadera