onsdag 17 februari 2010

Ut med det gamla


I lördags spelade vårsolen årets första värmande strålar över min panna. Ett varsel om vad som är i antågande.
Alldeles inom kort är det dags att öppna altandörren och släppa in värmen. Dags att räkna såkrukor, hämta jord på handelsträdgården, botanisera bland fröer och ordna med andra förberedelser inför den första sådden. Nytt liv i stugan!
Men först ska det gamla ut!

Så sakterligt har jag börjat dissekera hemmanets alla skrotupplag och förråd. Många är de tingestar som följt med hem från loppisar, soprum, containrar och vänners egna skrotupplag. Mycket har kommit till god nytta men lika väl mycket har visat sig överflödigt och hopar sig bara som proppar i energiflödet. Nu är det dags att mitt rappel och bråte vandrar vidare och bistår någon annan på ett mer fertilt vis.

Propparna i energiflödet på insidan löser jag genom att fasta.
Att fasta är något som de flesta förknippar med Abrahamitiska traditioner, exempelvis den kristna 40 dagarsfastan som av ett sammanträffande inleds just idag. Enligt svensk etymologisk ordbok har fastan däremot sannolikt rituell betydelse redan i hednisk tid, vilket känns ytterst befogat med tanke på dess renande egenskaper. För egen del har jag aldrig fastat tidigare så jag kan inte på empirisk grund säga att kroppen helar sig och sinnet skärps på så vis som de lärda påstår. Inte mindre viktigt känner jag ändå att den mentala, själsliga reningen är. Så jag dricker vatten, nässel & ayruvediskt detox-te och äter inte mer än lite frukt under några dagar.

Ge plats åt liv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar